Spørsmål og svar etter webinaret om hvordan du kan ivareta sårbare barn når barnehagen er stengt

Vi har samlet alle spørsmål og svar som kom inn under webinaret om hvordan barnehagene kan ivareta sårbare barn når barnehagen er stengt. Fikk du ikke med deg webinaret kan du se det i opptak.


Publisert: 25. mar 2020

3000 deltakere fikk med seg webinaret om hvordan du som barnehageansatt kan ivareta barn som har en utfordrende hjemmesituasjon når barnehagen er stengt.

Se webinaret i opptak her.

Vi har samlet alle spørsmål fra webinaret som er besvart av foredragsholderne Harald Dean og Ole Morten G. Mouridsen.

Er vi "pliktig" å ringe hjem til familiene? En kollega (som ikke fikk deltatt på webinaret) syns det er å tråkke inn i deres privatliv.

Dere er ikke pliktig til å gjøre dette. Men vi tenker det er lurt, og det blir av de aller fleste foreldre mottatt veldig positivt. Og er det barn dere er bekyret for, er ikke det en privatsak, det er en stor utfordring for barnet og samfunnet. Jeg ville tatt diskusjonen og argumentert for at dette er bra for barn:-) Mvh Ole Morten i Stine Sofies stiftelse

Vi har litt utfordringer i vår barnehage på foreldre med dårlige norskkunnskaper. Jeg ringte til dem i går men fikk egentlig ikke noe innsyn i hvordan hverdagen deres er nå. Hva kan jeg gjøre for å opprettholde best mulig kontakt med familier med dårlig norskkunnskap?

Dette er naturligvis en ekstra utfordring. Jeg har personlig god erfaring med telefontolk. Ut over det handler det nok bare om å gjøre "så godt man kan" Prøv med skjerm....kanskje det er lettere å kommunisere når dere ser hverandre. Lykke til. Mvh ole Morten i Stine Sofies stiftelse

Det er vel også greit at man spør foreldrene om det er i orden at vi ringer via skjerm?

Ja, selvfølgelig. Foreldre må ha medvirkning på hvordan dette gjøres. Mvh Ole Morten

Hvordan tenker dere at vi som barnehagelærere skal gå fram for kommunikasjon med kamera? Vi har kun foreldrenes telefonnummer.

Heisann! Dere må jo naturligvis ringe foreldrene, men kan be om å få snakke med barnet. Det finnes haugevis av ulike løsninger på kamera, men bruk det dere er kjent med, eller som foreldrene har tilgang til. Men barna er stort sett avhengig av at foreldrene hjelper de på, og barnehagebarn har jo som regel ikke egen telefon. Mvh Ole Morten i Stine Sofies stiftelse

Har dere tips til hvilket program vi bør bruke til å ringe foreldrene og barna med videosamtale? Er det best med videosamtale på telefon eller et program på data?

Hei, vi anbefaler ingenting, men det finnes en rekke ulike programmer kompatibelt til både telefon og data, som for eksempel Facetime, Skype, Google hangout, Whatsapp, Teams osv. Her velger dere selv. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Hvilke spørsmål kan være kloke å stille når vi har ringerunder med foreldrene?

Vi vil anbefale å stille åpne og empatiske spørsmål som inviterer til fri fortelling. Her er noen forslag: "Hvordan står det til hjemme hos dere? Med dere voksne? Med barnet?" "Hva gjør dere i løpet av en dag?" "Hvordan sover dere?" "Er det noe vi trenger å vite?" "Vi er tilgjengelig hvis dere trenger noen å prate med. Det samme er også Foreldresupport 116 123, hvis dere trenger å lufte tankene". Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Anbefaler dere at kun pedagoger/leder tar ringerunden eller at assistentene skal være med på dette også og skal man opplyse om at alle blir oppringt?

Dette bestemmer dere helt selv. For mange er det naturlig at det er pedagogisk leder som gjør det dette. Det er ofte pedagogisk leder som har mest foreldrekontakt og flest foreldresamtaler ellers i hverdagen. Men dette er individuelt fra barnehage til barnehage, og dette bestemmer dere helt selv. Det viktigste er at foreldrene blir kontaktet og at man får en dialog. Si da gjerne at dette er standard prosedyre - at alle foreldre blir ringt for å ivareta et godt samarbeid. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Hva hvis familien ikke har mulighet til å snakke over skjerm? Da de ikke har slike mobiler eller pc'er?

Da anbefaler vi å ta i bruk den teknologien som er tilgjengelig. Hvis det er telefon uten mulighet for video og bilde, så er det mye bedre enn ingenting. Prøv da også å samtale med omsorgspersonene og barnet separat. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Hva gjør vi hvis foreldre vil ha privatlivet sitt i fred for å si det sånn? De føler vi "invaderer" dem?

Hei og takk for spørsmål. Ja det kan jo være at de ikke ønsker å snakke med dere. Jeg ville prøvd å forklare at kanskje barnet har lyst til å snakke, selv om foreldre ikke vil. Presiser at dere ringer til alle foreldre, og snakker med alle barn. Om foreldrene ikke ønsker å snakke, og nekter barnet å snakke, må dere vurdere totalsituasjonen rundt dette barnet. Er dette et barn som dere er bekymret for i utgangspunktet? Hvis dere er bekymret for omsorgssituasjonen til barnet, bør dere ta en drøfting med barnevernet (anonymt) slik at dere får hjelp til å ta vurdering på om det skal meldes. Men i utgangspunktet prøv å forklar foreldre at dere ønsker å snakke med alle barn, da det kan være fint for barna, for dere ansatte og for situasjonen når barnet kommer tilbake til barnehagen. Lykke til. Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Det føles personlig å skulle ringe hjem til familiene. Hvordan anbefaler dere at vi går fram?

Ja, det kan føles litt privat. Det jeg vet noen barnehager har gjort er å sende en epost eller melding til foreldrene med en forberedelse på at vi kommer til å ringe til alle foreldre og barn i løpet torsdagen og fredagen. På den måten er foreldre litt forberedt, og det er mer naturlig å ringe. De aller fleste foreldre blir svært glade for telefon og opplever det som en super service fra barnehagens side. Så mitt råd her er nok bare å hoppe i det, ta opp telefonen og start ringerunden. Kanskje det oppleves litt kleint et par ganger, men som regel så går det seg til i løpet av noen telefonsamtaler. Lykke til! Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Burde vi gi beskjed i forkant at vi skal ringe ?

Dere kan gjerne forberede foreldre på at dere tar kontakt. Jeg vet om barnehager som har sendt ut sms eller e-post der de har sagt at alle barn og foreldre blir kontaktet de kommende to dagene. På den måten kan dere senke terskelen for å ta disse telefonene. Jeg vil og påpeke at de aller fleste foreldre er glade for å få telefon fra barnehagen, og at mange barn savner sine venner og dere voksne i barnehagen (der er jo noen av de nærmeste voksne til barna). I beskjeden til foreldre kan dere jo også si at dere ønsker «videosamtale» da det er lettere å kommunisere med barna når dere kan se de😊 Mvh Ole Morten i Stine Sofies stiftelse

Hva gjør vi når vi har tilbydd plass til barn i vanskelige hjemmesituasjon plass, men de avslår? Skal vi bare godta det?

Ja, på mange måter har dere ikke annet valg enn å godta et avslag. Det er jo et tilbud om plass, og foreldre kan jo takke nei. Men dere bør jo gjøre en ekstra vurdering om bekymringen for barnet da forsterkes, og at det vil være naturlig å drøfte dette med barnevernet, og eventuelt sende bekymringsmelding. Det er jo en totalvurdering av barnets omsorgssituasjon som skal vurderes, og dette gjøres ofte best i dialog med barnevernet. (Dere kan drøfte saken anonymt med barnevernet) Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Hvordan skal vi forklare til andre foreldre at noen barn får komme i barnehagen når andre ikke får lov? Med tanke på personvern og taushetsplikt. Det blir nesten som å vise barnet frem: her er det barnet som befinner seg i en kritisk situasjon.

Det finnes heldigvis flere grunner til at barn får plass i barnehagen i disse tider. Både barn med fysiske og psykiske nedsatt funksjonsevne, barn av foreldre i samfunnskritiske funksjoner og sårbare barn. Mitt råd vil nok være å generalisere svarene til foreldre som spør, og si at dere har gjort vurderinger på hvem som skal ha tilbud om plass i samråd med kommunen, på bakgrunn av de retningslinjene som dere har fått. Mer enn det kan dere jo ikke si på grunn av personvern og taushetsplikt. (vet det er litt sånnt ullent svar, men det må av og til bli sånn) Hvis foreldre klager på at de ikke har fått plass, bør den klagen gå til barnehagefaglig rådgiver og eller det leddet i kommunen som har ansvaret for barnehager for vurdering. Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Tenker dere at et barn (5 år) som er diagnostisert med store språkforsinkelser bør gå i barnehagen denne perioden?

Det er en totalvurdering av hvor sårbar situasjonen er. Om barnet har alvorlige språkforsinkelser, må det vurderes om barnet kan få hjelp til dette via video, og om foreldre (om de har kapasitet og mulighet) kan få veiledning til å jobbe med språklige oppgaver hjemme. Kanskje spesialpedagogen kan ha telefonveiledning med foreldre og eventuelt sende opplegg hjem, slik at barnet får progresjon i språkutviklingen sin. Det er som sagt en totalvurdering, opp mot de smitterådene som blir gitt. Jeg ville drøftet dette med spesialpedfagog, ppt og kommunen før jeg hadde tatt en avgjørelse. Beklager litt uklart svar, men det må i disse situasjonen ta individuelle hensyn både med tanke på barnet, hjemmesituasjonen og hvor "kritisk" det vil væfe for barnet å ikke gå i barnehagen i 2-3 uker til. Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Jeg har akkurat snakket med en sliten mor som er hjemme med to aktive krevende barn med mye krangel og konflikter. Familien har fått mange tips og råd fra barnehagen i denne situasjonen. Dette er en familie som har fått veiledning og støtte i barnehagen og på helsestasjonen. Mor er alltid sliten og strever med å sette grenser i hverdagen. Bør disse barna få tilbud om barnehageplass?

Det er en vanskelig vurdering å bestemme hvilke barn som skal få tilbud, og hvilke barn som ikke skal få tilbud. Vi skal ha stor respekt for de smitterådene som gis, og gjøre det vi kan for å begrense antall treff mellom mennesker, men vi tenker at det må fortas en vurdering på helhetsbildet. Er du bekymret for omsorgssituasjonen til barnet, og er du bekymret for at mor blir fysisk (fysisk avstraffelse/vold) eller ikke er god nok psykisk, eller at hun ikke klarer å ta vare på barna (omsorgssvikt) bør det tilbys plass. Jeg ville uansett drøftet dette med barnehagefaglig ansvarlig i kommunen, eventuelt med barnevernet. (Du kan drøfte dette anonymt). Til slutt kan dere tenke: vil en barnehageplass forhindre vold eller en omsorgssituasjon som ikke er «god nok» for barna, bør det nok tilbys barnehageplass. Lykke til med avgjørelsen Mvh Ole Morten i Stine Sofies stiftelse

Er rett tjenestevei ved bekymring først til pedagogisk leder eller kan vi gå direkte til barnevernet før nærmeste leder?

Ved bekymring, så er rett tjenestevei enten pedagogisk leder eller styrer, og hvis styrer er enig i din bekymring, så er det styrer som melder barnevernstjenesten. Hvis for eksempel styrer overprøver eller er uenig i din vurdering, og du fremdeles mener vilkårene til bekymringsmelding er oppfylt, så har du en individuell plikt til å melde barnevernstjenesten. På sistnevnte hadde jeg nok ringt barnevernstjenesten anonymt først og drøftet saken. Håper dette var noe til hjelp. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Det er forskjell på bekymring for vold/overgrep og ivaretakelse av omsorg. All melding til BV utover vold og overgrep skal vel fortsatt opplyses til foreldre?

Den oppdelingen du skisserer stemmer. Ved bekymring om vold/overgrep, skal foreldre ikke kontaktes. Ved omsorgssvikt, og dette etter ulike tiltak ender i bekymringsmelding, så informeres foreldre om det. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Tenker dere at et barn (5 år) som er diagnostisert med store språkforsinkelser bør gå i barnehagen denne perioden?

Det er en totalvurdering av hvor sårbar situasjonen er. Om barnet har alvorlige språkforsinkelser, må det vurderes om barnet kan få hjelp til dette via video, og om foreldre (om de har kapasitet og mulighet) kan få veiledning til å jobbe med språklige oppgaver hjemme. Kanskje spesialpedagogen kan ha telefonveiledning med foreldre og eventuelt sende opplegg hjem, slik at barnet får progresjon i språkutviklingen sin. Det er som sagt en totalvurdering, opp mot de smitterådene som blir gitt. Jeg ville drøftet dette med spesialpedfagog, ppt og kommunen før jeg hadde tatt en avgjørelse. Beklager litt uklart svar, men det må i disse situasjonen ta individuelle hensyn både med tanke på barnet, hjemmesituasjonen og hvor "kritisk" det vil væfe for barnet å ikke gå i barnehagen i 2-3 uker til. Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Hvor kan vi finne mer informasjon om foreldresupporttelefonen til Stine Sofies Stiftelse?

Du finner mer informasjon på www.stinesofiesstiftelse.no Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Er det ikke en tanke å ha barnehage på nett hver dag, slik man har skole på nett? F.eks. tre kontaktpunkter om dagen på nett, avdelingsvis: "Morgenstund" kl. 9.00-9.20. "Fysisk aktivitet eller dans" k. 14.00-14.20. "Eventyrstund" kl. 14.00-14.20. Dette kan de barnehageansatte utføre hjemmefra, f.eks. ved at de tre øktene fordeles på tre forskjellige ansatte fra den respektive avdeling. På den måten får vi flere check-point i løpet av dagen og barna får rutine, noen holdepunkter.

Det er et godt tips. :-) Vi kjenner til at enkelte barnehager allerede har gjort, og gjør dette. Vi tenker det er et godt initiativ. Det er kjempefint å legge ut videoer med ulike aktiviteter som du sier, for å opprettholde kontakten. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Vet dere om det jobbes med noen felles retningslinjer for barnehager nå under denne unntakssituasjonen? Jeg opplever at det er veldig forskjellig praksis fra kommune til kommune og er selv ganske kritisk til hvordan min kommune håndterer situasjonen da det har blitt sagt at vi ikke skal ha kontakt med foreldre eller barn, og de får fellesmelding fra styrer tilsendt dersom det skjer noe nytt. Jeg mener at så lenge vi er på jobb kan vi bidra med mer og savner derfor en mer felles veileder.

Jeg er ikke kjent med at dette kommer. De statlige rådene overlater fremdeles ganske mye til kommunene. Men jeg er enig i din kritikk overfor kommunen på at dere ikke skal ta kontakt med foreldre annet enn ved fellesskriv fra styrer. Jeg ville utfordret kommunen på begrunnelse for dette, i tillegg vise til praksis fra andre kommuner og barnehager som gjør veldig mye mer. Det ringes, det skypes, det lages youtube-kanaler og facebookvisninger med samlingsstunder, høytlesninger og trylleshow fra barnehagene rundt i landet. Og du kan gjerne utfordre kommunen din på hvordan de skal ivareta de mest sårbare barna, hvis det ikke skal være noe annen konktakt mellom barnehage og hjem en skriftlig enveis kommunikasjon. Mvh Ole Morten i Stine Sofies Stiftelse

Hvor kan jeg finne de videoene som omhandler avvergingsplikt?

Disse finnes på www.plikt.no Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse

Har dere tall på ca hvor mange prosent av barna som trenger dette "frirommet"? Dere sa det heldigvis var svært få.

Hei, det kom litt unyansert ut. Det vi prøvde å si er at det er mange barn som har det uproblematisk hjemme, for å ikke mørklegge alt. Det er mange foreldre som gir tilstrekkelig og fantastisk omsorg til sine barn. Samtidig er det en del barn som er redd hjemme, eller får skremmende og krenkende opplevelser nå om dagen. Så langt vi kjenner til, finnes det ikke tall på antall voldsutsatte barn i Norge i skrivende stund, men det som kjennetegnet situasjonen i Norge før koronapandemien er beskrevet i UEVO-studien som kom ut i fjor høst. https://www.nkvts.no/content/uploads/2019/10/Rapport_4_19_UEVO.pdf På side 65 i den rapporten vises for eksempel hvor mange barn som har opplevd fysisk vold før seks års alder, og på side 85 er tallene på seksuelle overgrep. Undersøkelsen er i retrospekt, og informantene er mellom 12-16 år. Det vil alltid være mørketall, samt at det er grunn til å tro at forekomsten kan øke noe under koronapandemien. Håper dette var svar på spørsmålet ditt. Mvh Harald Dean, Stine Sofies Stiftelse