Slik er konsekvensene av kravene fra fagforeningene - tilsvarer mer enn 15 prosent lønnsvekst
Fagforeningenes krav til PBL tilsvarer en lønnsvekst på mer enn 15 prosent, og innebærer ytelser for de ansatte som er langt bedre enn det som gjelder for ansatte i kommunale barnehager.
Publisert: 11. nov 2022
Ansatte i PBL-barnehagene har i dag lønns- og pensjonsvilkår på linje med ordningene i kommunale barnehager. PBL er klar på at det skal de også ha i fremtiden, men partene er uenige om innretning og tidspunkt for innføring av ny AFP-ordning.
PBL-direktøren om kravene: – Vil knekke ryggen på barnehagene
Fagforeningene har i årets tariffoppgjør fremmet svært kostbare krav som det er umulig for PBL å innfri. Men hva er egentlig prislappen på kravene fra fagforeningene, for PBL-barnehagene samlet og for den enkelte barnehage?
Dette er kravene:
AFP
Ansatte omfattet av Hovedtariffavtalen tilsluttes Fellesordningen fra 1.1.23.
Det vises til tidligere inngåtte protokoller mellom PBL og arbeidstakerorganisasjonene.
Tjenestepensjon
Arbeidstakers andel reduseres fra 3 % til 2 % og arbeidsgivers andel økes fra 4 % til 5 % med virkning fra 1.1.2023, jf. protokoll fra mellomoppgjøret 2019 og mellomoppgjøret 2021.
Kompensasjon
Som følge av tilslutningen til Fellesordningen skal det gjennomføres beregninger for den enkelte ansatte for å avklare økonomisk tap og kompensasjon, jf. protokoll fra mellomoppgjøret 2019.
Medregning av ansiennitet
Medregning av ansiennitet for årskullene 1962-1967 i Fellesordningen.
Kravene som ble lagt frem før bruddet og streiken ble et faktum, har følgende kostnader knyttet til seg:
For PBL-barnehagene utgjør kravene økte kostnader i en størrelsesorden som langt overgår det som normalt er rammen på hovedoppgjørene:
Kravene tilsvarer i sum en gjennomsnittlig lønnsvekst i PBL-barnehagene påmer enn 15 prosent.
Kravene tilsvarer en kostnadsøkning for barnehagene som er8 ganger høyere enn effekten av oppgjøret i kommunal sektor.
Kravene utgjør i sum enekstraregning for barnehagene på 1,6 milliarder kroner, i tillegg til det som følger av en lønnsvekst på nivå med kommunal sektor (230 millioner kroner).
I gjennomsnitt vil hver PBL-barnehage få økte kostnader på om lag 800.000 kroner i 2023. Men ingen barnehage er gjennomsnittlig, og konsekvensene av kravene vil slå ut forskjellig fra barnehage til barnehage. Kostnaden for den enkelte barnehage vil blant annet avhenge av antall ansatte og deres alder og ansiennitet.
PBL har beregnet merkostnadene for fem barnehager flere steder i landet. Dette er kostnadene disse barnehage ville fått dersom kravene ble innfridd:
Barnehage A - Trøndelag:
Antall barn: 82
Antall ansatte: 23
Økte kostnader i 2023 som følge av kravene:3 046 284 kronerÅrsresultat 2021:325 000 kroner
Barnehage B - Nordland:
Antall barn: 35
Antall ansatte: 10
Økte kostnader i 2023 som følge av kravene:944 949 kronerÅrsresultat 2021:329 000 kroner
Barnehage C - Rogaland:
Antall barn: 85
Antall ansatte: 27
Økte kostnader i 2023 som følge av kravene:990 478 kronerÅrsresultat 2021:89 000 kroner
Barnehage D - Viken:
Antall barn: 82
Antall ansatte: 24
Økte kostnader i 2023 som følge av kravene:1 539 893 kronerÅrsresultat 2021:- 90 000 kroner
Barnehage E - Rogaland:
Antall barn: 79
Antall ansatte: 25
Økte kostnader i 2023 som følge av kravene:1 540 364 kronerÅrsresultat 2021: -127 000 kroner
PBL vil så langt som mulig beregne effektene av fagforeningenes krav for din barnehage. Vi må imidlertid ta forbehold om kapasitet ved stor pågang, og kan derfor ikke love at vi har mulighet til å gjøre beregninger for akkurat din barnehage.
Vil du vite kostnadene for din barnehage? Send epost til info@pbl.no
I tillegg til kostnadene som følger av de konkrete kravene, kan ingen med sikkerhet si hva kostnaden ved fellesordningen vil være etter at den er ferdig forhandlet, og blitt til det som kalles «reformert AFP».
Det er også kostnader knyttet til kompensasjoner og øvrige krav som ikke er tatt med i beregningene ovenfor.
PBL mener en ny og fremtidig AFP for de ansatte i PBL-barnehagene må avklares først etter at forhandlingene rundt reformert AFP er ferdige, og det totale kostnadsbildet er på plass.
Det er også nødvendig å se AFP og tjenestepensjonen som en helhet når nye ordninger skal landes. Dette fordi kravene som er fremsatt av fagforeningene, i tillegg til å være svært kostbare for barnehagene, vil gi ansatte i PBL-barnehagene vesentlig bedre betingelser enn ansatte i kommunale barnehager.
PBL-direktøren om kravene: – Vil knekke ryggen på barnehagene