PBL støtter ambisjoner om høyere kompetanse, men peker på stort behov for ressurser
Et offentlig utvalg leverte denne uka en NOU, med en rekke forslag for «et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole». PBL er grunnleggende positiv til tiltak som kan styrke kompetansen blant ansatte i barnehagene. – Samtidig er det viktig at arbeidet med kompetanseutvikling styrker tilbudene, og ikke går på bekostning av dem. Det fordrer mye ressurser og likeverdig behandling, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL.
Publisert: 29. sep 2022
«PBL vil i landsmøteperioden 2021-2023 ha som en prioritert oppgave å jobbe målrettet med å skape høykvalitetsbarnehager for å øke kvalitet og kompetanse i alle medlemsbarnehagene, og gjennom samarbeid med andre aktører være en viktig bidragsyter i arbeidet for økt kvalitet i sektoren som helhet»,
Spennende arbeid
Fire konkrete forslag
Utvalgets fire forslag
Rett til et introduksjonsår
Utvalget foreslår å innføre en rett til et introduksjonsår for nyutdannede lærere i barnehage og skole.
«Nyutdannede lærere har ofte store forventninger til sitt første arbeidsår, og ønsker å prøve ut det de har lært i utdanning og praksis. Det bør de gis god anledning til under veiledning og observasjon fra erfarne kollegaer. Den nyutdannede bør få delta i faglige nettverk og få bidra med sin kompetanse i profesjonelle fellesskap», skriver utvalget.
Innføre et nasjonalt system for karriereveier
Utvalget foreslår å innføre følgende fire karriereveier:
– fagområde- og barnehageutvikling/ fag- og skoleutvikling
– forskning og partnerskap
– inkluderende praksis
– ledelse
«Formålet med karriereveiene er å gi lærere og andre ansatte gode muligheter for spesialisert kompetanse og roller med utvidet ansvar. Dette gir utviklings- og karrieremuligheter for den enkelte, som skal bidra til å styrke profesjonelle fellesskap og arbeidet med å gi et godt faglig og pedagogisk tilbud til barn og elever», heter det i rapporten.
Flere skal få videreutdanning med like vilkår for deltakelse
Utvalget forslår at alle grupper av lærere og andre ansatte som jobber med barn og elever i barnehager og skoler, skal ha like vilkår for å delta i videreutdanning.
Forslaget innebærer at minimum 20 prosent av arbeidstiden skal benyttes til å ta videreutdanning tilsvarende 30 studiepoeng på ett år.
Én felles ordning for barnehage- og skoleutvikling
Utvalget foreslår at ordningene for lokal kompetanseutvikling slås sammen til én felles ordning for barnehage- og skoleutvikling. Utvalget foreslår videre å innføre en forholdsmessig fordeling av midlene i ordningene.