Ny kompetansestrategi med klare forventninger til eierne
Tirsdag lanserte regjeringen revidert strategi for kompetanse og rekruttering i barnehagene. Et av målene er at alle ansatte i barnehagene skal få mulighet til å utvikle sin kompetanse.
Publisert: 6. sep 2017
Det var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) som la frem revidert utgave av strategien Kompetanse for framtidens barnehage, som først ble lansert i 2013.
Den reviderte strategien gjelder fra 2018 til 2022.
Les hele den reviderte kompetansestrategien fra regjeringen.
Møte kravene i rammeplanen
Kompetansestrategien skal gjøre barnehagene i enda bedre stand til å møte kravene i den nye rammeplanen for barnehagen, som trådte i kraft 1. august.
Strategien har som mål å bidra til at det blir flere barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere i barnehagen – og at det blir flere barnehagelærere med utdanning på masternivå.
– PBL er grunnleggende opptatt av å bidra til å bevare og å øke kvaliteten i barnehagesektoren generelt og i medlemsbarnehagene spesielt. Fra PBLs ståsted er kvalitetsheving – blant annet gjennom å ta ansvar for å oppfylle eiernes rolle i kompetansestrategien – det som danner grunnlaget for økt verdiskaping i våre medlemsbarnehager, sier administrerende direktør i PBL, Arild M. Olsen.
Revidert kompetansestrategi ble presentert samtidig som PBL samlet 400 barnehageledere til en tre dager lang lederkonferanse i Bodø.
– Våre medlemmer må ta innover seg hva denne strategien betyr for deres arbeid med kompetanseheving, og forsøke å følge den opp i praksis. Så blir det vår jobb i PBL å bidra til at alle barnehager får de samme rammebetingelsene for å følge opp strategien. Det har de ikke i dag, utdyper Olsen.
Finansieringen blir nøkkelen
For PBL er det avgjørende at den enkelte barnehage må få innflytelse over – og tilgang til – kompetansemidlene i sektoren. Barnehagene må ha en grunnfinansiering som gjør dem i stand til å være med på det kompetanseløftet som strategien legger opp til.
Strategien beskriver rollene og ansvaret til alle aktørene som skal bidra til kompetanseheving i barnehagen. Dette gjelder blant annet nasjonale og lokale myndigheter, universiteter og høyskoler, fagskoler, barnehagens ledelse og barnehageeiere.
Barnehageeiernes ansvar
I kompetansestrategien forventes det at barnehageeieren skal
Sørge for at personalet har riktig og nødvendig kompetanse
Kartlegge kompetansebehovet og har en langsiktig plan for rekruttering og kompetanseutvikling
Initiere og legge til rette for at de ansatte får nødvendig opplæring og kompetanseheving
Sørge for at alle ansatte får en innføring i barnehagens samfunnsmandat, ansvar og innhold
Bidra med egne midler til kompetansetiltak
Ivareta likestillingsprinsippet i rekruttering av ansatte
Sørge for å ivareta samiske barns rettigheter
Når det gjelder barnehagens ledelse, så heter det blant annet:
«Styreren leder og følger opp barnehagens endrings- og utviklingsprosesser for kompetanseutvikling. Styreren motiverer, inspirerer og legger til rette for kompetanseutvikling hos personalet. Barnehagelæreren er den profesjonen som utdannes spesielt for å ivareta barnehagens oppgaver, og har dermed en viktig veiledningsrolle i kraft av sin kompetanse.»