Her er PBLs høringssvar om barnehagers plikt til å vurdere norskkunnskaper
Regjeringen har foreslått endringer i barnehageloven, om plikt til å vurdere alle barns norskkunnskaper før skolestart. PBL er positiv til intensjonene bak forslaget, men støtter likevel ikke forslaget fra regjeringen.
Publisert: 26. feb 2021
Saken ble sendt på høring i slutten av november og fristen for å svare på høringen er fredag 26. februar.
I PBLs høringssvar heter det blant annet at:
«PBL er positiv til intensjonen og ambisjonene om å fange opp og hjelpe barn som trenger støtte i sin språkutvikling på et så tidlig tidspunkt som mulig, men har etter en grundig gjennomgang av forslaget landet på ikke å støtte forslaget om endringer i barnehageloven, om plikt til å vurdere barns norskkunnskaper.»
Dette begrunner PBL blant annet med følgende:
Barnehagenes forpliktelser er tilstrekkelig regulert i dagens regelverk.
Det legges ikke frem konsekvensanalyser som gir holdepunkter for at forslaget vil føre til noen bedring for barna
Formålet med vurderingen oppleves som uklar.
Tiltak som støtter språkutvikling må settes inn mens barna er i barnehagen slik at barn kan ta del i den viktige læringen og utvikling som skjer gjennom lek og samspill i barnehagehverdagen.
Last ned PBLs høringssvar om endringer i barnehageloven, plikt til å vurdere norskkunnskaper.
Les mer på regjeringens nettside om høringen.
Les også: